No congreso de Kiel no que estiven xusto antes de Nadal (e do que xa vos teño falado oblicuamente en anteriores ocasións...) lembro que se fixera reiterada mención e emprego do antropólogo Marc Augé e do seu concepto dos Non-Lieux, que parecían inzar tódolos recunchos da literatura e a cidade posmodernas. Na mellor das conferencias para o meu gusto, o profesor Anxo Abuín debullaba as aplicacións da teoría enriba de varias películas, sinaladamente Play Time, de Jacques Tati. Para aqueles a quen non vos sone (eu tampouco sabía ren destas cousas, anque agora xa me fixen cun libriño do autor francés publicado por Gedisa: Los no lugares. Espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad), o de 'non lugares' refírese a eses espazos de tránsito e de confluencia anónimas, onde as persoas tecen momentos de espera: hoteis, aeroportos, saídas do tren ou do metro que ha de chegar. Espazos no que a xente se cruza en números inxentes mais nos que non se atopa, alén dos furtivos cruces do ollar.

Todos temos rituais establecidos neses espazos, nos que o local e diverxente repta, infructuoso, mentres tenta deixar pegada en edificios monótonos e feos que poderían estar por igual en Santiago, en Brasil ou nas illas Fidji. Aeroportos de cemento e tendas duty free, con algún guiño á cultura local nas pinturas ou tendas de agasallos. Colgantes 'celtas' e mural xacobeu na Lavacolla. En Stansted, o aeroporto barato e a desmán de Londres, sempre que vou merco un libro de Terry Pratchett na súa segunda librería. É que Amazón só vende edicións feas, americanas, mentras que as inglesas -as da editorial Corgy- ostentan as hilarantes portadas de Josh Kirby (alomenos, antes de que finara). Comer uns muffins. A pastelería anglosaxona afaga ao padal, e neste caso foi o amigo Javier Rodríguez 'Panero' (que en breve estará en Londres, por certo, xunto co tamén amigo David para asistiren os dous ao congreso trosko que organiza o SWP) quen mos descubriu...
Portia, a protagonista de 'The Death of the Heart', que estou lendo agora, é tamén ao seu pesar unha orfa desamparada que coñece a fondo outro dos non-lugares: os hoteis. No meu caso, que botei tamén neles boa parte da miña segunda estadía na cidade natal, o vello Taurus Park cobrou un aire de fantasmagoría: o edificio foi derrubado (o único cambio que topei en Bournemouth despois de anos de ausencias) para dar paso a un bloque de vivendas. Non agardamos que as pedras nas que vivimos se desfagan antes do ca nós. Só pervive unha ala onde estaban as dúas habitacións dos residentes fixos e o cuarto das camareras, agora reconvertido nunha especie de piso longo e deslabazado. Cociña no cuarto de Mrs. Miller. Dormitorio no cuarto de Mr. Tombelyn, aquel vello medio tolo que rompía moreas e moreas de periódicos e logo os guindaba pola cisterna abaixo. Agora o espello fumegante coa imaxe de eu mesmo enriba da cama, o Oxford Shakespeare aberto en Henry VI part 3 (ese día estivera no lugar exacto en que alguén, non Richard Gloster, asasinou a el-rei), os pés cansos e un lamb korma agardándome como cea pesada...
Só unha porta de incendios dá ao baleiro onde se conectaba antano esta zona co resto do hotel; detrás da porta (tabicada) xa non hai ren, só un pasado que se eslúe como un mal soño ou relembrar nostálxico, dependendo do día e do estado de ánimo...
Todos temos rituais establecidos neses espazos, nos que o local e diverxente repta, infructuoso, mentres tenta deixar pegada en edificios monótonos e feos que poderían estar por igual en Santiago, en Brasil ou nas illas Fidji. Aeroportos de cemento e tendas duty free, con algún guiño á cultura local nas pinturas ou tendas de agasallos. Colgantes 'celtas' e mural xacobeu na Lavacolla. En Stansted, o aeroporto barato e a desmán de Londres, sempre que vou merco un libro de Terry Pratchett na súa segunda librería. É que Amazón só vende edicións feas, americanas, mentras que as inglesas -as da editorial Corgy- ostentan as hilarantes portadas de Josh Kirby (alomenos, antes de que finara). Comer uns muffins. A pastelería anglosaxona afaga ao padal, e neste caso foi o amigo Javier Rodríguez 'Panero' (que en breve estará en Londres, por certo, xunto co tamén amigo David para asistiren os dous ao congreso trosko que organiza o SWP) quen mos descubriu...
Portia, a protagonista de 'The Death of the Heart', que estou lendo agora, é tamén ao seu pesar unha orfa desamparada que coñece a fondo outro dos non-lugares: os hoteis. No meu caso, que botei tamén neles boa parte da miña segunda estadía na cidade natal, o vello Taurus Park cobrou un aire de fantasmagoría: o edificio foi derrubado (o único cambio que topei en Bournemouth despois de anos de ausencias) para dar paso a un bloque de vivendas. Non agardamos que as pedras nas que vivimos se desfagan antes do ca nós. Só pervive unha ala onde estaban as dúas habitacións dos residentes fixos e o cuarto das camareras, agora reconvertido nunha especie de piso longo e deslabazado. Cociña no cuarto de Mrs. Miller. Dormitorio no cuarto de Mr. Tombelyn, aquel vello medio tolo que rompía moreas e moreas de periódicos e logo os guindaba pola cisterna abaixo. Agora o espello fumegante coa imaxe de eu mesmo enriba da cama, o Oxford Shakespeare aberto en Henry VI part 3 (ese día estivera no lugar exacto en que alguén, non Richard Gloster, asasinou a el-rei), os pés cansos e un lamb korma agardándome como cea pesada...
Só unha porta de incendios dá ao baleiro onde se conectaba antano esta zona co resto do hotel; detrás da porta (tabicada) xa non hai ren, só un pasado que se eslúe como un mal soño ou relembrar nostálxico, dependendo do día e do estado de ánimo...
Este tipo de sitios lémbranme aos cadros de Hopper, un dos meus pintores favoritos: lugares nos que estás soa, agardando e en certo modo desamparada, pero non me resultan particularmente desagradables, salvo as estacións de bus, que odio.
ResponderEliminarNos hoteis si desplego as miñas pequenas manías:
1. Desfago a maleta. Aínda que marche ao día seguinte.
2. Poño na mesa de noite o libro de turno e unha botella con auga
3. Busco un sitio onde teñan menú vexetariano. Non son vexetariana (estricta), pero cando estás fóra, é o único xeito de comer algo que non che tupa as arterias para sempre.
4. Trato de fuxir do "look guiri", e vestir o mais normal posible. Estar cómoda non xustifica determinadas aberracións estéticas.
En suma, trato de sentirme o mais como na casa posible, aínda que sexa difícil. O peor son as esperas.
Eses 'non lugares' son tal porque independente da súa localización espacial non é doado determinar diferencias sustanciais (un Zara de Nova York debe ser igual a un Zara de Tokio e así sucesivamente), están ou poden estar cheos de xente pero, á vez, están deshumanizados, son mecánicos, metódicos, fríos, asépticos... Eu identifico esa sensación do non lugar nos putos tanatorios e nos putos crematorios (a fin de contas son non lugares extremos).
ResponderEliminarXa sei que non está ben que un 'friki' recén 'caído da burra' diga o que vou dicir, pero creo que no fondo está acontecendo que boa parte das persoas están/estamos empezando a a ser mero mobiliario do 'non lugar': deambular polo centro comercial, pola estación, polo aeroporto, pola sala de espera (in)hospitalaria, etc., e, por enriba, embutidos nos cascos do ipod ou do mp3/4, ou coa orella pegada ó nokia gti 150 cv., ou, dependendo das idades, coa gameboy, etc.
...pero é posible que xa non estea a falar dos non lugares.
¿Que carallo é esto? Unha raíña vermella que non quere look guiri e un tío friki que caeu dunha burra. Mi madriña. Voume.
ResponderEliminarMal día escollín para visitar o honorable pazo, xusto veño de pegarme unha enchenta nostálxica con lugares e entornos que só perviven na miña memoria...
ResponderEliminarA miña particular reacción á vida nos aeroportos (non son poucas horas de vida pasadas neles) é a análise da fauna, e, se estou de humor e se tercia, a descuberta de historias. Moita xente devece por contar un anaquiño da súa biografía, e é ben curioso como a deshumanización reinante nos non-lugares e a efemeridade do seu ambiente provocan acotío unha familiaridade curiosa entre as persoas que ousan cruzar a barreira do mp3 ou da desconfiaza contra o descoñecido.
Estoy alucinada con este blog. ¡Qué derroche de cultura y erudición la de su autor! Mis mayores felicitaciones. Permitidme una broma: ¡qué pena que tenga novia! Disculpas por no poder escribir en gallego, soy de Castellón y vivo en Murcia. Gracias.
ResponderEliminarRaíña: de certo, o peor son as esperas. En última instancia, levamos a casa con nós (o noso corpo e dous ou tres artefactos que nos fan sentir cómodos) mentres arrincamos a coitelo un espazo privado (walman e lentes escuras no metro introvertido).
ResponderEliminarUncle Friki-Joe: totalmente dacordo co teu diagnóstico, e que vai na liña dunha 'perda de autenticidade' que é o reverso tenebroso da globalización e asimilación capitalista. Todos somos iguais para un mercado que nos atomiza e disolve toda diverxencia en pequeno kitch exótico e tamén mercantilizábel.
Roboteira: xuntamos os dous, logo, restos de naufraxio. É curioso cómo ás veces o home (que a medias é un animal social) se mantén pechado, e noutras se abre. Basta nun tren pechado e introvertido que se faga o escuro para que a xente, solitaria e amedada, comece conversacións que senón calaría...
yolanda: alédome de que che gustara a bitácora, anque eu non a describiría como 'derroche de erudicción e cultura'...
Queridos todos,
ResponderEliminarsi pero non. A categoría non é subxectiva e non depende do espectador. Creo que moitas veces caemos nunha lectura demonizante e nostálxica do tipo: la casita de mi abuela con sus colchas y su olor a lavanda (anuncio de Mimosín) vs. aeropuertos, supermercados y cia. Os non-lieux posibilitan o imposible, como se ve no filme "Lost in Translation" (segundo o sabio V.A. Ferretti da Kiel Universität o filme que mellor ilustra a noción de non-lieux, sen guión non é o mesmo)...
Claro que un se atopa incómodo e anónimo desastido da aura: pero todo iso ten implicacións narrativas realmente decisivas e doutro xeito vexan a simpática (que non comparto en todos os puntos) posdata ás sociedades de control que propón Augé no seu libro.
Espero que Panero e máis Davitz o pasen moi ben no congreso marxistón londinense e que aprendan moito de Gilroy, Callinicos, Zizek, Stoppard, Billy Bragg, Soweto Finch e outros...
(Mantenedor, débesme a dirección de certo fotolog...)
Ya que Fravernero viaja tanto, me ofrezco gustosa a acompañarle. Me enseñaría todas las ciudades, todas sus interioridades. Y yo volvería más sabia, más colmada... de saberes.
ResponderEliminarUn biquiño (¿es así, no?).
Sir Gawain, creo que debatir todo esto levaríanos á invención do ferrocarril e, como ben di vostede, si pero non.
ResponderEliminaro concepto de non lugares é fabuloso. Moi empregado aquí por sociólogos e antropólogos dende fai anos e, claro, completamente contemporáneo. Sen dúbida, vai moi en sintonía coa idea da identidade de Bauman da que falabamos (elipticamente) no blog esta semana.
ResponderEliminar